Sidvisningar

Bollerups kyrka (Under construction)








Stenkyrka från 1100-talet med ett runt torn. Dess historia är nära förknippad med
Bollerups slott.  Download

Det finns runda västtorntorn på fyra skånska kyrkor: Blentarp, Hammarlunda, Hammarlöv och Bollerup. Det är svårt att finna en gemensam nämnare för de här kyrkorna, vilken kan ha på verkat utformningen av tornen.

De första kyrkorna byggdes oftast av ägaren till en borg eller kungsgård, som då ligger bredvid kyrkan. 

Når kristendomen fick fotfäste i landet ersattes de första träkyrkorna av stenbyggnader. Fortfarande var de mycket små och kunde endast rymma ägaren och hans familj. Från att ha varit främst begravningskyrkor övergick de till att bli dopkyrkor, när biskopen delegerade doprätten till den lokale prästen.  Nu blev barndop vanligt och dopfunten, som stod mitt i kyrkans skepp, blev det viktigaste inventariet i kyrkan. På 1400-talet slogs valv över kyrkorummet, som då fick stora tomma ytor som en målare kunde dekorera.

Nils Månsson Mandelgrens teckning av kyrkan 1883
(Wikipedia)


Interiör av Bollerups kyrka. Download







I östvalvet framställs yttersta domen. Kristus (Download) sitter på regnbågen ...
Jungfru Maria (Download) tillber Kristus och runt omkring henne uppstår de döda ur sina gravar. På den södra sidan av Kristus finns Johannes döparen, som också knäfaller inför sin Herre. 



Människor är fångade i en snara och dras ner i helvetesgapet.
(Download)

kkkkkk


En påve, kung och biskop förs ner i underjorden
(Download)

kkkkkkkk



Djävlar plågar människorna i det
brinnande Gehenna ((Download)


Den södra valvkappan illustrerar hur de fördömda förs ner i helvetets gap. 






I det västra valvet framställs Salomos dom. 


Kung Salomo håller dom och befaller att man skall hugga
barnet mitt itu (Download)



Damer med huvudbonad





Två damer med utsirade huvudbonader (Download)  (Download)


Aposteln Petrus tar emot vid toppen av himmelrikets trappa
(Download



Petrus öppnar porten för påve, kung och biskop
och för några helt vanliga människor. 



I den norra valvkappan går de saliga uppför en trappa till 




Barbara Brahe (Download) har bekostat målningarna och hon håller tillsammans med sin son Oluf Stigsen (Download) ett skriftband, som går tvärs över mittskeppet. Texten lyder: ”... ar efter gutz bird mcccclxx sexto tha lodh velbaren quinne fru barabra bradus d ... nes søn oluf stiss ... taecche all thenne kirke p(a) ny oc helige (el. henge) k(lo)kkerne i tornet oc meessebog. ORATE PRO NOBIS.” År 1476 restaurerade hon alltså kyrkan med ett nytt tak och kyrkklockor. På altaret tillkom en mässbok. Inskriptionen slutar med de vanliga latinska orden "bed för oss".

Ett exemplar av en mässbok från 1470-talet



Barbara Brahe var en mäktig adelskvinna med Bollerup och Krapperup som huvudgods. Hennes man, Stig Olofsen Krognos dog 1461 och därefter administrerade hon godsen. Hon var en skicklig godspolitiker och nära vän med kungahuset och Christian den förstes hustru Dorothea. På våren 1474 företog de tillsammans en resa till Rom.



"Dateringen är således given till 1476 liksom stiftarnas namn, Barbara Torkildsdatter Brahe (Download) och hennes son Oluf Stigsen Krognos (Download). Denna Barbara var inflytelserik för sin tid och var bland annat vän med den danska drottningen Dorothea. 1474 följde hon med på dennas Europaresa då de bland annat besökte drottningens syster Barbara, gift med Ludovico Gonzaga av Mantua. De båda kvinnorna åkte sedan vidare till Rom och fick audiens hos påven som gav Barbara Brahe avlat för dem som besökte hennes kyrkor i Bollerup och Brunnby på bestämda dagar. Vid tiden för Bollerups målningar hade Barbara varit änka i 15 år, vilket medför att Olof Stigsen måste ha varit äldre än så vid denna tid.50 På stiftarbilden står Barbara i halvprofil med den högra handen på höften och den vänstra hållande ena änden av språkbandet. Hon bär en till synes enkel, ofärgad kjortel, utan några dekorationer. Den har dock ett relativt moderiktigt snitt i det att den sitter åt kring livet och sedan vidgar sig i den fotsida kjolen. Spetsiga, bruna skor sticker fram under fållen. Håret täcks av ett vitt dok som draperats kring huvudet och halsen. Bilden av Oluf är mer skadad, men man kan ändå se att även han är avbildad stående i halvprofil. Han bär snäva hosor och spetsiga skor, en jacka eller kjortel som slutar vid låret och en rund mössa över det halvlånga håret. Ärmarna är snävt skurna vilket ger intrycket av att även hans dräkt är av det enklare slaget, trots att den korta jackan följde tidens mode. Även han håller i änden på språkbandet." (Rudling, Kajsa, Bilden av den kvinnliga stiftaren)


Porträtt av (Barbara Gonzaga)



Porträtt av Barbara Gonzaga


Barara Brahe...
Oluf ...



Framställningen kallas för "Anna själv tredje", 
vilket betyder att Anna är den viktigste personen av tre



I Östra valvkappan

Sankta Anna med Maria och Jesusbarnet i sitt knä
(Download)



Fågel Fenix (Download)





Aposteln Andreas med sitt snedställda kors och Johannes
 Döparen med gudslammet (Download)


I det södra valvet finns aposteln Andreas och Johannes Döparen



Ärkeängeln Mikael väger själarna och några
djävlar försöker dra ner vågskålen 
(Download)





Maria tynger ner skålen med sitt finger 
(Download)





En själ riktar sin bön till Maria 
(Download)



Västerut Ärkeängeln Mikael som själavägare






Kristoffer med Jesusbarnet på sina axlar
(Download)

I norr finns Kristoffer





Eremiten framställd som en kvinna sittande
i en kvarn (Download)

Kristoffer på europas äldsta träsnitt från
Buxheim 1423. Wikipedia







Läs mer om målningarna och kyrkan:


Ahlstedt Yrlid, Inger, ”En kvindelig stifter: Bollerup og Brunnby kirker 1976”, Danske kalkmalerier: Sengotik 1475-1500, Ulla Haastrup & Robert Egevang (red.), Köpenhamn 1991, s 50-53.

Hildeman Sjölin, Cecilia, Bilden, texten och kyrkorummet: En studie av scener kring Jesu födelse och Kristoffermotivet i Sydskandiaviens medeltida kalkmåleri, Lund 2006.

Wienberg, Jes, Romanske runde kirketårne - et skandinaviskt perspektiv 

See all my church frescos at 









Inga kommentarer: