Sidvisningar

Skibby kirke

Skibby kyrka. 

Kyrkan är byggd under tidigt 1100-tal och den är mycket stor för att vara en allmän landsortskyrka. Skibby omtalas 1240 som en köpstad i kung Valdemars jordebok, men det är mycket litet känt om stadens tidiga historia. En utgrävning 2013 bekräftade att det varit medeltida tillverkningsindustri i Skibby. Kyrkans tillkomst har med stor sannolikhet samband med köpstaden, som dock miste sin betydelse redan under 1300-talet. En annan möjlighet är att kyrkans byggande och förnäma utsmyckning skulle ha något samband med de tidigaste ägarna av Egholms borg och slott. Det finns dock inte några tecken på ett tidigt brett västtorn eller emporvåning, som är typiska för en medeltida patronatskyrka (jfr. Tveje Merlöse). 

Romansk målning i absiden. Download

Den stora romanska målningen av Majestas Domini har utförts av tillkallade utländska målare och har varit mycket dyrbar att framställa. Den är gjord av den så kallade Jørlundaverkstaden, som också har gjort majestasbilder i Alsted, Hagested, Tveje Merløse och Rye. Andra berömde härskarmotiv finns i Säby och , vilka har stor släktskap med varandra. Under 11- och 1200-talen målade man endast Majestasbilder i absiden på de sydskandinaviska kyrkorna, vilket säger något om hur viktig denna framställning var. (För en noggrannare genomgång av majestasmotivet se Majestas Domini.)

Kristus sitter på sin tron. Download

Absidväggens måleri är inskrivet i två elipser - i en regbågs-mandorla och i en större liggande mandorla. Det är en dubblett av den urgamla kristna symbolen "fiskens tecken", som än idag kan ses baktill på någon bil! (För en närmare förklaring se Säby). Kristus sitter som världshärskare på en tronstol och lyfter sin högerhand i en latinsk välsignelse med två utsträckta fingrar och ringfinger och lillfinger böjda in mot tummen. I den bysantinska välsignelsen formade man tumme och ringfinger som en ring. Den vänstra handen håller livets bok. Det ser ut som om Kristus har en stor rund kula i sitt knä, men det är några veck på manteln, som har blivit feltolkade under restaureringen. Han sitter på en polstrad dyna och den slutar med en fransk lilja - fleur de lis - en symbol för det franska kungahuset och den används även av Sangréal orden. Kristus har en juvelbesatt korsgloria och över hans högra axel fins ett band med juveler. Juvelerna har sedan länge gått förlorade. Bandet heter på latin "clavus" och det användes av de romerska senatorerna för att hålla uppe den vita togan. Kristus är alltså klädd som de styrande i Rom - hela bilden och framställningssättet med en mäktig kejsare på tronen, leder tillbaka till Karl den stores tid och till de bysantinska kejsarna. Kanske var det en nyligen kristnad vikingahärskare som lät måla bilden. Och han kunde ha sin förnäma plats i västtornets empor-våning. Där satt han i sitt högsäte, omgiven av sina män och kunde se fram på sin like - Kristus i absidens målning. Det har varit ett mycket maktfullt symbolspråk som har kommit till uttryck i de första kyrkorna i Skandinavien. 


Skiss av absiden efter C.O. Zeuthen 1858.
Det Kongelige Bibliotek.

Evangelisterna Matteus och Markus. Download

Evangelisterna Lukas och Johannes. Download

Liksom de världsliga härskarna är Kristus vaktad/tillbedd av fyra trogna följeslagare - de fyra evangelisterna med sina symboldjur, försedda med vingar. Matteus - ängel, Markus - Lejon, Lukas - Oxe och Johannes har en örn. På vissa stora majestasframställningar kan det också vara hela apostlaskaran som står som skyddsvakt för Konungen - Messias. Den bibliska anknytningen är Uppenbarelsebokens 4e kapitel med skildringen av den apokalyptiska domaren som sitter på sin tron och firar den himmelska gudstjänsten och där sången ljuder: "Helig, Helig, Helig är Herren Gud, allhärskaren, han som var och som är och som kommer." 


Mytologiskt sagodjur i absiden. En grip?

Mytologiskt sagodjur i absiden

Korsfästelsen. Maria och Johannes Döparen. Jesus gisslas
och uppstår på tredje dagen ur graven. Download

De gotiska målningarna i korets fyra kryssvalv har en helt annan stil än absidens romanska kristusbild   
och de är utförda omkring år 1350 av en målarverkstad som också har arbetat i Kirkerup. Under senmedeltiden ersattes Majettas dominomotivet av en domedagsframställning. Här finns scenen i den södra valvet och den har även varit synlig på triumfväggens östra mur. 

Korsfästelsen. Longinus skär upp Jesu sida med en lans.
 Download

I den korets östra valvkappa finns bilder från passionshistorien. Överst finns två änglar som svänger sina rökelsekar.  I mitten är Jesus korsfäst på en grönskande trästam. Bilden vill säga att livet segrar över döden. Maria står gråtande till vänster och evangelisten Johannes till höger. Korset har den vanliga överskriften INRI (Jesus från Nasaret Judarnas Konung). Det är den lidande Jesus vi ser, med törnekrona och korslagda fötter. Det är en helt annan bild än den segrande Kristus som under romansk tid avbildades med kungakrona och röd mantel på korset. En man iförd hjälm sticker ett spjut genom Jesu sida. En medeltida legend berättar att detta är Longinus, som var en blind romersk soldat. När något av Jesu blond råkade komma på hans ögon, blev han seende. Efter detta mirakel trodde han på Jesus och kallas nu för Sankt Longinus. (Johannes evangelium 19:34. Namnet Longinus härstammar från Nikodemusevangeliet). Hans spjut "The holy Lance" är en mycket helig relik. Den finns i Armenien, i Rom eller i Wien. Efter andra världskriget kom det fram att nazisterna gömt undan lansen för att bruka den i propagandasyfte. Wikipedia.



Jesus piskas. Download

Kristus står bunden vid en pelare och piskas av två bödlar med "judehattar". De är målade i profil med starkt karikerade ansiktsuttryck. Så framställde man onda personer. Jesus är full av blodfläckar och det är ett karaktäristiskt drag i dessa gotiska tortyrscener. Motivet är vanligt i många kyrkor. (se t.ex. Brönnestad)


Jesus uppstår. Download
Jesus reser sig ur graven och gör den latinska hälsningen med handen - liksom Kristushärskaren  i absiden. I vänster hand håller han ett kors och en segerfana. Locket till graven trampar Kristus itu och de fem soldaterna klädda i ringbrynjor och beväpnade med slagsvärd och sköldar är framställda som mycket små. I förgrunden gömmer sig en soldat bakom sin sköld.


Skiss efter C.O. Zeuten 1856. Det Kongelige Bibliotek.

Kristus på domens dag. Download

Kristus sitter på regnbågen för att döma människorna. Det är en pendang till absidens mäktiga majestasbild. Han har naken överkropp och från hans mun utgår två svärd. Hebreerbrevet 4:12 "Guds ord är levande och verksamt. Det skarpare än något tveeggat svärd." Det är en mycket vanlig bild av dommaren som talar till de fördömda på den vänstra sidan. Men Guds ord är både lag och evangelium, det är både strängt och milt på samma gång. Därför har Kristus oftast en lilja som kommer ur hans mun på den vänstra sidan - han talar milt till de lovprisande människor som är på väg upp till himmelen: ECCE BENEDICTI - se de välsignade. De olyckliga människorna på motstående sida är på väg ner i skärselden och en liten "söt" djävul med fladdermusvingar driver på dem. De vrider sina händer i grämelse. Kristus säger: ECCE MALEDICTI - se de förbannade. Ovanför Kristi huvud lyser solen och månen. Ännu högre upp står fågel fenix och hackar sig i sitt bröst. Han föder sina ungar med sitt eget blod. Precis som Kristus på korset ger sitt blod till frälsning åt människorna. 

Skiss efter C.O. Zeuten 1856. Det Kongelige Bibliotek.

En flygande djävul attackerar människorna.
Download canvas print.

Tre kungar på en ridtur. De möter tre skelett. Download

I västkappan finns en allegorisk bildframställning. Tre kungar är på ridtur och de möter och tre skelett som just har tappas sina kungakronor. En konversation äger rum och enligt den latinska texten säger de tre döda kungarna: "Vi var vad ni nu är, och vad vi nu är, skall ni en gång bliva". Framställningen av de tre ryttarna kallas för Memento Mori - kom ihåg att du är dödlig - och varieras på olika sätt i ett tiotal danska kyrkor. Några av kyrkorna har ett livshjul där en kung åker runt till skiftande öden. Längst upp i valvkappan finns Martin av Tours. När han en kall vinterdag mötte en tiggare i stadsporten, klöv han sin kappa mitt itu och gav halvdelen till tiggaren. Kappan blev enrycket helig relik och kan ses i Karl den stores palatskomplex i Aachen. Martin ville inte bli biskop i Tours och gömde sig därför bland gässen, som förrådde honom genom sitt kacklande - därför äter man gås - på Mårtensafton den 10 november. 

Tre kungar möter döden. Download

Tre förnäma kungar i drar ut på jakt i fina kläder. Den siste har en lång fladdrande kappa. Jaktfalkarna är klara och jakthundarna följer med. Men så möter de tre benrangel ...



Bebådelsen, födelsen i stallet och omskärelsen

Överst är en mycket vanlig scen med Maria och ängeln Gabriel. Ängeln berättar livfullt att Maria skall bli havande och föda Jesus. Hon är mycket undrande, böjer fromt huvudet och pekar på sig själv. "Jag, hur ska det gå till?" Men konversationen fortsätter, vilket syns av handställningarna, och så blev det. Den helige ande kommer ovanifrån som en korskrönt duva och berör Maria. Längst ner till höger frambärs Jesus i templet till omskärelsen. Han har korsgloria och står frontalt på ett altarbord. Översteprästen Simeon tar emot barnet.




Maria med Jesusbarnet. Josef i judisk hatt. Download

I stallet har Jesus just fötts och han ligger vid Marias bröst. Födelse-scenen har genomgått en teologisk utveckling. Under 1200-talet målade man Jesusbarnet i krubban. Under 1300-talet flyttade det upp i sängen till Maria, för at senare under 1400-talet hamna i en lysande strålkrans på golvet och det tillbads av Maria. I stallet finns Oxen och åsnan med bakom krubban. Men så är det inte i den bibliska framställningen (Julevangeliet, Lukas 2 kap.) utan oxen och åsnan har tillkommit senare. Josef sitter lite vid sidan om och är tecknad som en mycket gammal man. Han var ju inte direkt inblandad i barnafödandet. Han har den vanliga "judehatten" och grubblar eller rentav sover. För han fick en dröm att man inte skulle vända tillbaka till Nasaret, utan den lilla familjen fick hastigt fly till Egypten. 


Skiss efter C.O. Zeuten 1856. Det Kongelige Bibliotek.


Ett djävulsansikte på triumfväggen ovanför valven

Restaureringshistoria. Skiss av triumfväggen.
efter C.O. Zeuthen1856. Det Kongelige Bibliotek.

Restaureringshistoria. Skiss av korväggen.
Källa:Danmarks kirker

Restaureringshistoria. Skiss av korväggen.
Källa: Danmarks kirker

See all my church frescos at 








Inga kommentarer: