 |
Tuse kyrka med målningar av Isefjordmästaren. Download
|
Isefjordmästarens verkstad var en målarskola som i mitten av 1400-talet reste runt och dekorerade kyrkor omkring Isefjorden. Man känner till cirka 25 kyrkor, som blev utsmyckade av detta team.
 |
Tre kungar på falkjakt möter tre döda kungar. Download
|
En memento mori - framställning. Tre kungar i olika ålder rider glada ut på jakt. Då möter de tre döda kungar som förtärs av ormar. Språkbanden innehåller deras tänkespråk: Heu quantes est noster dolor ... Ack, hur stor är vår smärta. Vos qui transitis nostri memores rogo sitis ... Jag ber att ni som drar förbi tänker på oss. Fuimus aliquando quod estis ... Vi har en gång varit vad ni är.
 |
Bebådelsen med Gabriel och Maria. Download
|
Ärkeängeln besöker Maria och framför budskapet att hon skall bli mor åt världens frälsare. Han säger: Ave Gratia plena Dominus tecum (Hell dig du benådade, Herren är med dig) Och hon svarar: Ecce ancilla Domini fiat mihi secundum verbum tuum. (Se jag är Herrens tjänarinna, ske mig efter ditt ord). Golvet visar att scenen äger rum inomhus och där ligger också en bok som Maria studerar i. Hon är en fin och flitig flicka. Oftast store som vid en läspulpet, men det är inte fallet här. Tegeltaket på byggnaden i bakgrunden är lagt på fel håll, vilket är ett genomgående drag för Isefjordverkstadens arbete.
Barnet ligger på en strålglans i sin vagga som står på det rutiga golvet i stallet. Kakelplattorna visar att scenen äger rum inomhus. Josef sitter vid en eldstad och lagar mat. Han är placerad lite vid sidan av - var ju inte den egentlige barnafadern! Herdarna på ängen spelar säckpipa, en typisk sysselsättning för herdar på våra kalkmålningar. Änglarna i höjden sjunger Gloria in excelsis Deo.
Laurentius vad diakon i 300-talets Rom och fick detta hemska straff, när han delade ut kejsarens pengar till de fattiga. Assatus sum, commedite ... Jag är mör, varsågod och ät. Gratias tibi ago domine Jesu Christe quod portas celi ingredi merui ... Jag tackar dig Herre Jesus Kristus, att jag har förtjänt att gå in genom himmelrikets port. Överst kan man se hur Guds hand välsignar Laurentius.
 |
Lyckans hjul. Kungar i olika position. Download
|
 |
St. Martin delar sin mantel med en tiggare. Download |
 |
Petrus öppnar himmelrikets port. Download
|
Kristus är inritad i en mandorla och sitter på regnbågen med fötterna på jordkulan. Det är medeltidens bild av jorden med de tre kontinenterna Asien, Europa och Afrika, delade av floder. De lärda visste mycket väl att jorden var rund. Från Kristi mun utgår "nådens lilja" - på Marias sida och "rätt-färdighetens svärd" - på Johannes Döparens sida. Texterna förkunnar: Venite benedicti in regnum patris mei ... Kom ni välsignade till min faders rike. Ite maledicti in ignem eternam ... Gå, ni förbannade till den eviga elden. Undertill blåser änglarna i domsbasunerna och man kan läsa: Surgite mortui venite ad ... Stå upp, ni döda och kom till ...
 |
En kvinna tappar öl med två djävlar. Download
|
 |
Konsekrationskors |
 |
Herdar utanför Betlehem.
|
De har fina broderade dräkter, fodrade med hermelin. Den förste av dem Kasper, har tagit av sin krona och räcker fram en ask mot Jesusbarnet. Melkior pekar på betlehemsstjärnan och håller ett dryckeshorn i handen. Den yngste Baltasar kommer sist och han har en kort, enklare kappa. Maria sitter rak, med kuddar i ryggen och har den gifta kvinnans huvudkläde. Josef längst till vänster, har tagit ett skrin med. Han ser mycket nöjd ut.
På skriftbandet står det: Circumsicio. Den judiske prästen, som utför omskärelsen, har en biskops-mitra på huvudet! och en stor kniv i handen. Byggnaden med de horisontella takpannorna är nog en kyrka! och där inne på altaret äger omskärelsen rum.
Det är en rörande historia om hur Herodes soldater blir lurade till att uppge förföljandet av Josef, Maria och Jesus på väg till Egypten. Den lilla flyktingfamiljen klarade sig och kunde så småningom återvända till sitt hemland. Bonden i mitten har en skära och tar av säden som har vuxit sig stor under natten. Mannen till höger binder en nek och flickan staplar nekerna till en stack.
Tre skolgossar sitter på gården framför skolan, som har drag av den gamla latinskolan i Kalundborg. De läser i sina böcker och skolmästaren håller ett vakande öga på dem. Han är beredd att straffa dem med ris och färla. Det sistnämnda var ett redskap som var avsett att slå eleverna på handflatorna. De är alla klädda i den tidens vanliga toppluva. Till vänster kommer Jungfru Maria med Jesus, som också han är på väg till skolan.
 |
Laurentius martyrium. Hans inälvor vindas upp. Download
|
 |
Melkior och Baltazar under Betlehemsstjärnan. Download
|
Kung Herodes står till vänster och håller sitt scepter och svärd. Kvinnorna försvarar tappert sina barn mot grymheterna.
 |
Födelsen i stallet. Jesusbarnet ligger i en strål- glans på golvet och Josef kokar gröt. Download
|
 |
De tre vise männen kommer med gåvor. Download
|
 |
Framställningen i templet. Jesus mottages av prästen Symeon. Download |
Jesu frambärande i templet inträffade 40 dagar efter hans födelse. I Lukasevangeliet 2:22-39 berättas att Josef och Maria tog Jesus till templet för att som förstfödd pojke helga honom åt Herren och för att offra två duvor. Där möter de Symeon som brister ut i sin berömda lovsång: Nunc dimittis ... Kvinnan bakom Maria har ett ljus och en korg.
 |
Maria besöker sin släkting Elisabet. Download
|
 |
Själavägningen. Ärkeängeln Mikael väger en själ. Download
|
 |
Nationalmuseet |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar