Sidvisningar

Fanefjord kirke NEW !


Fanefjord kirke är en stor tvåskeppig kyrka på Møn med gotiska kalkmålningar i åtta fack.
Downoad


Kyrkan byggdes i slutet av 1200-talet på en backe i den innersta delen av Fanefjord. Det är inte den allra högsta punkten, utan den sydöstra delen av kyrkogården är faktist lite högre. Det är mycket typiskt att en kyrka inte placerades allra högst upp. Här har antagligen funnits en hednisk offerlund och man ville inte utmana ödet och förstöra offerlunden, utan kyrkan byggdes ett stycke därifrån, så kunde de båda religionerna leva sida vid sida, under en tid. Målningarna är gjorda av Elmelundmästaren ungefär 1480 och tillhör de yppersta i Danmark. Hans verkstad har också utfört målningarna i Keldby och Elmelunde. I de tre kyrkorna finns ett och samma bomärkesom man menar tillhör Elmelundmästaren. Som förlaga till sina målningar har använt sig av Biblia Pauperum, en bildbibel med små rimmade texter på latin. Han har följt förlagan så slaviskt att samma stavfel går igen i de tre kyrkorna. Ett karakteristiskt drag för Elmelundmästaren är personer med "trekantiga" ansikten och sömniga ögon. 


Det norra skeppet med stora bilder i valven. 

Här syns det att skeppet är delat med en pelarrad i mitten, på vilka det också finns figurer. Valven slogs i slutet av 1400-talet och alla åtta facken dekorerades av med målningar. 

Triumfväggen och delar av valven. Download

Sankt Göran och draken. Download

Här har S:t Göran har varken rustning eller gloria men nedkämpar ändå en fet drake med sin lans. Prinsessan knäböjer i bön. Legenden om Göran och draken kom till Europa med korsriddarna och han återges som en tapper riddare som räddar prinsessan Kleodoline från att slukas av draken. Historien går ut på att prinsessan till sist blev utvald att offras till draken tillsammans med det sista återstående fåret, men Göran räddar henne och leder in den bundne draken i staden. När alla lovar att omvända sig till kristendomen och döpas, då dödar Göran draken. Motivet med Sankt Göran i kamp med draken finns återgivet i över hundra kyrkor. Se bl.a. RingstedSanderum och Århus domkyrka

Kristus knäböjer inför Guds tron och Maria inför 
den blödande Kristus. Download 

Den vänstra bilden föreställer Gud Fader som sitter på sin tron i krona och riksäpple i handen. Han hyllas av den knäböjande Kristus, som är full av blodfläckar. Till höger anropar Maria Kristus i bön och visar fram sitt bröst. Textbandet är otydligt men utifrån andra bilder kan man anta att här står: "Se här det bröst du har diat". Bakom Maria finns en rad kvinnor och hon blir deras representant som framför alla mödrars bön till Kristus. 

En typisk domedagsscen med Kristus sittande
på regnbågen. Download

Här ses den mycket vanliga bilden med Kristus som världsdomare. Ur hans mun kommer "nådens lilja" åt norr - till dem som går in i himmelriket  och "rättfärdighetens svärd" till söder - mot dem som tvingas der till den eviga elden. Den norra sidan i kyrkan representerar himmelen och den södra helvetet. Två änglar blåser i sina domedagsbasuner och Jungfru Maria har sin himmelskrona på huvudet. Paulus står med sitt attribut: Et svärd som talar om att han blev halshuggen. Till höger knäböjer Johannes döparen och Petrus håller en nyckel. Kristus sittande på regnbågen eller på en tron är en typisk romansk framställning som brukar kallas Majestas domini. Den finns i ett 40-tal kyrkor i Skåne och på Själland och kan studeras i en småskrift här i bloggen.  


Petrus öppnar till himmelriket och en djävul för
ner några olycklig till den eviga elden. Download

Två kontrasterande bilder. Petrus tar emot de välsignade och öppnar "pärleporten" som leder in till en stad med höga byggnader. Så framställdes ofta det himmelska Jerusalem. Ovanför ett tak skymtar ett ansikte. Det är Adam som väntar på de kommande generationerna som ska släppas in i himmelriket.  Den södra bilden visar det flammande gapet som leder ner till underjorden. En djävul har fångat en skara själar i en länk som han drar ner i det stora odjurets mun. Fantasin har knappast några gränser, utan dessa framställningar är mycket vanliga i kyrkorna och kan varieras på många sätt. Helvetesgapet är en gammal framställning som fanns redan på 800-talet. Särskilt vanlig var bilden i England och därifrån har den spritt sig till Skandinavien. 

 I triumfbågen finns symbolerna för de fyra 
evangelisterna. Download

Lejon-Markus, ängel-Matteus, örn-Johannes, oxe-Lukas. Symbolerna refererar till en bibeltext i Uppenbarelsebokens fjärde kapitel, där de fyra väsendena var runt omkring Guds tron. Det äldsta bevarade exempel finns i kyrkan Santa Pudenziana i Rom, där absidmosaiken från slutet a 300-talet visar de fyra symbolerna. 


Lejonet är Markus symbol. Download


Oxen är Lukas symbol. Download


Sankt Göran i ringbrynja med lans
och fana. Download

Kristoffer med Jesus-
barnet på skuldran.
Download

Kristoffer betyder kristusbäraren och bilden finns återgiven i mer än 100 kyrkor. Se bland andra Araslöv, Bollerup, Sövde, Ö. Vemmerlöv, Hammarlunda. Här ses Reprobus bära ett barn över ett vadställe i en flod. Det visar sig att barnet är så tungt att han är på väg att ge upp. Barnet är förstås ingen mindre än Kristus. Den spännande legenden berättar hur Reprobus namn ändrades till Kristoffer och kan läsas i Legenda Aurea och i sammandrag under Fjelie kyrka.


s1ö = södra skeppet första facket östra kappan.
Syndafallet med Adam och Eva. Download

Ormen ringlar sig uppför kunskapens träd och ger en frukt åt Eva. I konsten framställs det som ett äppleträd, men i bibeltexten står det bara kunskapens träd på gott och ont. De första människorna är nakna och de "bryr sig inte" eftersom de inte känner till gott och ont. Det är först senare, när de ätit av trädet, som de försöker skyla sig med "bladruskor". Bilden är vanlig på kalkmålningar och har sin förlaga i biblia pauperum


s1s. Utdrivandet ur paradiset. Ängeln vaktar in-
gången till paradiset med det "ljungande svärdet"
Download


s1v. Adam och Eva sitter och gråter. En ängel ger
Adam en lie och en käpp. Download

De första människorna sitter och grämer sig över sitt öde. De ska nu arbeta "i sitt anletes svett." En ängel ger dem verktyg, så de kan förtjäna sitt uppehälle. Här får Adam en lie och en käpp. Variationer på detta tema är vanliga i kalkmålerierna. Ofta får också Eva en slända, så hon kan spinna till deras kläder. Liknande bilder finns i Vomb, Kävlinge, Linderöd och Everlöv


s1n. Gud skapar Eva, som kommer upp ur sidan
på den sovande Adam. Download

Berättelsen om hur Gud skapar kvinnan av mannens revben finns i 1:a Mosebok, 2:a kap, vers 21. Det finns ytterligare en skapelseberättelse i 1 Mosebokens första kapitel. Här skapar Gud människan till man och kvinna och till sin avbild. Berättelsen i andra kapitlet är äldre och avspeglar en mera primitiv form av gammaltestamentlig religion. Bildserien kan ses också i Vomb, Sæby och Linderöd


s2ø. Gud skapar sol, måne och regnbågen. Den 
grå ringen är vatten, skapelsens viktigaste
element. Download

Skapelsen av himmel och jord är ett vanligt motiv i kalkmålningarna. 1 Mosebok 1 kapitel. Vår Herre är i färd med att skapa himlakropparna och han står upp och håller riksäpplet i handen. Med den andra handen välsignar han de element han håller på att skapa. Linderöds kyrka har en skapelseberättelse i samma stil. 

s2s. Gud skapar häst, hjort, oxe och hare.
Download


s2v. Gud skapar alla havets väsen. Krabba, kräfta,
fisk och en havsjungfru. Download


s2n. Adam skapas av jord. Download

s3ø. Jesus inför översteprästen Kaifas.
Download

Översteprästen sitter på sitter på en tron och vänder sig till Jesus och säger: Jag besvär dig vid den levande Gudens, att du säger oss om du är Messias, Guds son ... Matteus 25:63. 


s3s. Jesus inför Pontius Pilatus. Download

Den blödande Kristus förs fram inför Pontius Pilatus, som sitter på sitt domarsäte. En narr räcker tunga och en mindre page håller fram ett fat, i vilket Pilatus "tvår" sina händer och säger: Jag är oskyldig till den mannens blod, det här får ni själva ta ansvar för. Matteus 25:24. Undertill står en latinsk text: Est fera plebs ausa, dampnare Jhsum sine causa ... "Det dumma folket vågade att döma Jesus utan grund."


s3v. Jesus tillbedes av två män med rosenkransar
Download

En rik och en fattig man faller på knä framför den korsfäste Jesus. På strecken som kommer från deras mun, kan man se deras tanker. Den rike till vänster tänker på sitt jordiska gods. Den fattige har strumpor som saknar häl och tå och han tänker på Jesu sår och säger: Deus propicius esto mi peccatori ... "Gud vare mig syndare nådig."


s3n. Jesus uppväcker Lasarus ur graven.
Download

Hos evangelisten Johannes finns den spännande berättelsen i kapitel 11. De två systrarna Marta och Maria har mist sin bror Lasarus, som just har blivit begraven. När Jesus får höra om dödsfallet skyndar han till Betania och kommer fram till graven. Det är en klippgrav med en stor sten framför ingången. (bilden är lite missvisande). Systrarna sörjer och den ena håller en duk för näsan, eftersom det är fyra dagar sedan han dött. Jesus ropar: Lasarus kom ut - och han kommer gående ut i sina bindlar! Här har Lasarus några bindlar som går från hjässan. Han har också ett präktigt helskägg. På latin står det under bilden. Per te fit Christer redivivus lasarus iste ... Genom dig Kristus blir denne Lasarus återupplivad ...


s4ø. Jesus fastar i öknen och djävulen frestar ho-
nom genom att be honom göra bröd av stenarna.
Download


s4s. David har träffat Goliat med en sten i pannan
och skall nu hugga av hans huvud. Download


s4v. Den rike mannen och Lasarus. Download

Berättelsen finns i Lukas 16:e kapitel. Den rike mannen håller fest och två personer sitter vid bordet, som är uppdukat med bröd och bägare. Lazarus ligger under bordet och får bara smulorna som faller ner. En hund och slickar hans sår. 


s4n. Simson kämpar med lejonet. Download

Den gammaltestamentliga berättelsen finns i Domareboken 16. Under bilden står det: Ut vis sampnis destruxit ora leonis... Således som Simsons kraft förstörde lejonets gap ...


n1ø. Bebådelsen. Maria sitter i en länsstol och  
skriver, när ängeln Gabriel besöker henne.
 Download

Ängeln hälsar Maria med följande ord: Ave gracia plena, dominus... Var hälsad, du högt benådade, Herren (är med dig). Maria svarar: Ecce ancilla domini fiat me ... Se jag är Herrens tjänarinna, ske mig (efter ditt ord). 


n1s. Marias besök hos Elisabet. Download

Marias lovsång är en av de äldsta och vackraste texterna i nya testamentet. Den står i Lukasevangeliet 1:46-56. "Min själ prisar Herrens storhet och min ande jublar över Gud min frälsare. Han har vänt sin blick till sin ringa tjänarinna ..." 

n1v. Jesu födelse i stallet. Download

Maria knäfaller inför Kristusbarnet, som ligger i en trågliknande krubba. Stallet är öppet så man ska se vad som händer. Åsnan och oxen finns på plats, liksom Josef som har lagat soppa. Detta är den sedvanliga framställningen i kalkmålningar av Jesu födelse. Att den är av ganska sent datum framgår av att Maria inte håller Jesusbarnet i famnen utan han har flyttat upp i krubban. Ännu senare målades Jesusbarnet på golvet, ofta i en strålglans. 


n1n. Omskärelsen finns berättad i Lukas 2. 
Download

Översteprästen sitter med Jesusbarnet i knät, medan en tjänare räcker fram en kniv. De två kvinnorna är antagligen Jungfru Maria och hennes mor Anna. När den gamle Simeon ser Jesusbarnet stämmer han upp en lovsång: Nunc dimittis ... Herre, nu låter du din tjänare gå hem, i frid som du har lovat. Ty mina ögon har skådat frälsningen...


n2ö. De tre vise männen. Download

De vise männen lämnar gåvor till Jesusbarnet, som sitter i Marias knä. Josef håller sig i bakgrunden och har lagat mat i en gryta.  Han har gjort sig resklar och dragit på sig en hätta. De tre kungarna överlämnar  guld, rökelse och myrra. De är tecknade i olika åldrar och med varierande kläder. Enligt traditionen gick den yngste Baltsar sist och han har en enkel dräkt och saknar skägg. I mitten går Kasper med svart skägg och den äldste av dem, Melker har grånat skägg och faller på knä framför Jesus och räcker fram ett skrin med guld. Deras besök hos den heliga familjen firas på Trettondag Jul. 


n2s. Framställningen i templet. Download

Jesusbarnet står på altaret och Simeon knäböjer. Bakom honom är en tjänare med ett ljus. Till vänster står Anna och Maria. Den latinska texten säger: Virgo linbana Christum, Symeonis recipit istum ... Jungfrun bär fram Kristus, Simeon tar emot honom ... Texten kommer från Biblia Pauperum.


n2v. Jesus som tolvårig i templet. Download

Berättelsen i Lukasevangeliet 2:41-51 talar om att Jesus kom bort från Josef och Maria under en påskresa till Jerusalems tempel. Han återfanns i de lärdas krets och undervisade dem om skrifterna. På bilden sitter han på en trappliknande tron och den skriftlärde vid trappans fot gestikulerar under diskussionen, medan den andre pekar på texten i en bokrulle. Ett svärd pekar på Marias hjärta. Det antyder den smärta hon kände när Jesus kommit bort. Hon säger: Fili quid fecisti nobis sic ... Min som varför gjorde du detta mot oss. Josef är på resande fot med väska och luva. 


n2n. Jesu dop i floden Jordan. Download

Johannes döparen döper Jesus som knäböjer i floden. En ängel håller hans kläder. Texten under bilden säger: Dum baptisatur Christus baptisima (skall vara baptisma) sactatur... Medan Kristus döptes, invigdes dopet. 


n3ö. Barnamordet i Betlehem. Download

Herodes den Store står till vänster. Han gav order om att alla "gossebarn" under två år i Betlehem skulle dödas. En kvinna sätter sig till motvärn. Texten säger: Isti pro christo mundo tolbuntur (tolluntur) ab isto ... Dessa bortryckas från världen i Kristi ställe. Den 28 december firas "Värnlösa barns dag" för att komma ihåg grymheterna i Betlehem. 


n3s. Legenden om skördeundret eller den själv-
växande säden. Download

Soldaterna kommer och frågar efter den flyende Jesusfamiljen. De kom här förbi, när jag sådde säden - säger bonden, och soldaterna vänder så tomhänta till baka. De visste inte att säden var sådd dagen innan och hade vuxit så hastigt att den nästa dag var klar till skörd. Legenden kommer från et apokryft (icke auktoriserat) evangelium. 


n3v. Flykten till Egypten. Download

Josef går först med sin gryta och stav i handen. Maia och Jesusbarnet rider bakom honom. Berättelsen finns i Matteus 2:13-23 och i några apokryfer. Traditionen visar på ett flertal platser i Egypten, (bland annat Wadi El Natrun) där flyktingfamiljen uppehöll sig innan de vände tillbaka till sitt hemland, när förhållandena blivit bättre. 


n3n. Judas har hängt sig. Download

Två djävlar drar själen ut ur kroppen på Judas. Som en parallell visas en förrädare från gamla testamentet: Joab som sticker kniven i ryggen på Abner. Under bilden står det: Alloquitur bland jobb hund perimitque nephnde ... Joab tilltalar honom vänskapligt och dräper honom svekfullt. 


n4ö. Abraham offrar Isak. Download

Abraham står med lyft svärd och skall offra sin son Isak. Då håller en ängel honom tillbaka och visar på väduren som han skall offra i stället. Endast vädurens ben är synliga. Nere till höger brinner en offereld. Mannen till vänster har ett djurskinn (en räv?) och några grenar i handen. Det är oklart hur han skall förstås. 


n4s. Två kvinnor sitter och skvallrar. En djävul
skriver upp deras synd. Download


n4v. Själavägningen. Download

Ärkeängeln Mikael väger två själar på domens våg. Några djävlar försöker tynga ner vågskålen till sin sida, men Maria, som har kungakronan på och Jesusbarnet i famnen, behöver bara röra vid vågen med ett finger, så tippar den nen till hennes sida. 

n4n. Abraham och Isak på väg till offret.
Download

Abraham går med käpp och har ett ljus för att tända offerbålet. Under bältet har han stuckit in ett svärd. Isak kommer efter honom och bär på ved till bålet. Ett lamm går också vid sidan. 


En biskop.
Download


En man med stav.
Download


Kvinna med långt hår
Download


Munk i tonsur.
Download


Man med fackla.
Download


S:t Katarina.
Download


See all my church frescos at 

Inga kommentarer: