![]() |
Fanefjord kirke är en stor tvåskeppig kyrka på Møn med gotiska kalkmålningar i åtta fack. Downoad |
![]() |
Det norra skeppet med stora bilder i valven. |
Här syns det att skeppet är delat med en pelarrad i mitten, på vilka det också finns figurer. Valven slogs i slutet av 1400-talet och alla åtta facken dekorerades av med målningar.
![]() |
Triumfväggen och delar av valven. Download |
![]() |
Sankt Göran och draken. Download |
Här har S:t Göran har varken rustning eller gloria men nedkämpar ändå en fet drake med sin lans. Prinsessan knäböjer i bön. Legenden om Göran och draken kom till Europa med korsriddarna och han återges som en tapper riddare som räddar prinsessan Kleodoline från att slukas av draken. Historien går ut på att prinsessan till sist blev utvald att offras till draken tillsammans med det sista återstående fåret, men Göran räddar henne och leder in den bundne draken i staden. När alla lovar att omvända sig till kristendomen och döpas, då dödar Göran draken. Motivet med Sankt Göran i kamp med draken finns återgivet i över hundra kyrkor. Se bl.a. Ringsted, Sanderum och Århus domkyrka.
![]() |
Kristus knäböjer inför Guds tron och Maria inför den blödande Kristus. Download |
Den vänstra bilden föreställer Gud Fader som sitter på sin tron i krona och riksäpple i handen. Han hyllas av den knäböjande Kristus, som är full av blodfläckar. Till höger anropar Maria Kristus i bön och visar fram sitt bröst. Textbandet är otydligt men utifrån andra bilder kan man anta att här står: "Se här det bröst du har diat". Bakom Maria finns en rad kvinnor och hon blir deras representant som framför alla mödrars bön till Kristus.
![]() |
En typisk domedagsscen med Kristus sittande på regnbågen. Download |
Här ses den mycket vanliga bilden med Kristus som världsdomare. Ur hans mun kommer "nådens lilja" åt norr - till dem som går in i himmelriket och "rättfärdighetens svärd" till söder - mot dem som tvingas der till den eviga elden. Den norra sidan i kyrkan representerar himmelen och den södra helvetet. Två änglar blåser i sina domedagsbasuner och Jungfru Maria har sin himmelskrona på huvudet. Paulus står med sitt attribut: Et svärd som talar om att han blev halshuggen. Till höger knäböjer Johannes döparen och Petrus håller en nyckel. Kristus sittande på regnbågen eller på en tron är en typisk romansk framställning som brukar kallas Majestas domini. Den finns i ett 40-tal kyrkor i Skåne och på Själland och kan studeras i en småskrift här i bloggen.
![]() |
Petrus öppnar till himmelriket och en djävul för ner några olycklig till den eviga elden. Download |
Två kontrasterande bilder. Petrus tar emot de välsignade och öppnar "pärleporten" som leder in till en stad med höga byggnader. Så framställdes ofta det himmelska Jerusalem. Ovanför ett tak skymtar ett ansikte. Det är Adam som väntar på de kommande generationerna som ska släppas in i himmelriket. Den södra bilden visar det flammande gapet som leder ner till underjorden. En djävul har fångat en skara själar i en länk som han drar ner i det stora odjurets mun. Fantasin har knappast några gränser, utan dessa framställningar är mycket vanliga i kyrkorna och kan varieras på många sätt. Helvetesgapet är en gammal framställning som fanns redan på 800-talet. Särskilt vanlig var bilden i England och därifrån har den spritt sig till Skandinavien.
![]() |
I triumfbågen finns symbolerna för de fyra evangelisterna. Download |
Lejon-Markus, ängel-Matteus, örn-Johannes, oxe-Lukas. Symbolerna refererar till en bibeltext i Uppenbarelsebokens fjärde kapitel, där de fyra väsendena var runt omkring Guds tron. Det äldsta bevarade exempel finns i kyrkan Santa Pudenziana i Rom, där absidmosaiken från slutet a 300-talet visar de fyra symbolerna.
![]() |
Lejonet är Markus symbol. Download |
Oxen är Lukas symbol. Download
![]() |
Sankt Göran i ringbrynja med lans och fana. Download |
![]() |
Kristoffer med Jesus- barnet på skuldran. Download |
![]() |
s1ö = södra skeppet första facket östra kappan. Syndafallet med Adam och Eva. Download |
Ormen ringlar sig uppför kunskapens träd och ger en frukt åt Eva. I konsten framställs det som ett äppleträd, men i bibeltexten står det bara kunskapens träd på gott och ont. De första människorna är nakna och de "bryr sig inte" eftersom de inte känner till gott och ont. Det är först senare, när de ätit av trädet, som de försöker skyla sig med "bladruskor". Bilden är vanlig på kalkmålningar och har sin förlaga i biblia pauperum.
![]() |
s1s. Utdrivandet ur paradiset. Ängeln vaktar in- gången till paradiset med det "ljungande svärdet" Download |
![]() |
s1v. Adam och Eva sitter och gråter. En ängel ger Adam en lie och en käpp. Download |
Berättelsen om hur Gud skapar kvinnan av mannens revben finns i 1:a Mosebok, 2:a kap, vers 21. Det finns ytterligare en skapelseberättelse i 1 Mosebokens första kapitel. Här skapar Gud människan till man och kvinna och till sin avbild. Berättelsen i andra kapitlet är äldre och avspeglar en mera primitiv form av gammaltestamentlig religion. Bildserien kan ses också i Vomb, Sæby och Linderöd.
![]() |
s2ø. Gud skapar sol, måne och regnbågen. Den grå ringen är vatten, skapelsens viktigaste element. Download |
Skapelsen av himmel och jord är ett vanligt motiv i kalkmålningarna. 1 Mosebok 1 kapitel. Vår Herre är i färd med att skapa himlakropparna och han står upp och håller riksäpplet i handen. Med den andra handen välsignar han de element han håller på att skapa. Linderöds kyrka har en skapelseberättelse i samma stil.
![]() |
s2s. Gud skapar häst, hjort, oxe och hare. Download |
![]() |
s2v. Gud skapar alla havets väsen. Krabba, kräfta, fisk och en havsjungfru. Download |
![]() |
s2n. Adam skapas av jord. Download |
![]() |
s3ø. Jesus inför översteprästen Kaifas. Download |
Översteprästen sitter på sitter på en tron och vänder sig till Jesus och säger: Jag besvär dig vid den levande Gudens, att du säger oss om du är Messias, Guds son ... Matteus 25:63.
![]() |
s3s. Jesus inför Pontius Pilatus. Download |
Den blödande Kristus förs fram inför Pontius Pilatus, som sitter på sitt domarsäte. En narr räcker tunga och en mindre page håller fram ett fat, i vilket Pilatus "tvår" sina händer och säger: Jag är oskyldig till den mannens blod, det här får ni själva ta ansvar för. Matteus 25:24. Undertill står en latinsk text: Est fera plebs ausa, dampnare Jhsum sine causa ... "Det dumma folket vågade att döma Jesus utan grund."
![]() |
s3v. Jesus tillbedes av två män med rosenkransar Download |
En rik och en fattig man faller på knä framför den korsfäste Jesus. På strecken som kommer från deras mun, kan man se deras tanker. Den rike till vänster tänker på sitt jordiska gods. Den fattige har strumpor som saknar häl och tå och han tänker på Jesu sår och säger: Deus propicius esto mi peccatori ... "Gud vare mig syndare nådig."
![]() |
s3n. Jesus uppväcker Lasarus ur graven. Download |
Hos evangelisten Johannes finns den spännande berättelsen i kapitel 11. De två systrarna Marta och Maria har mist sin bror Lasarus, som just har blivit begraven. När Jesus får höra om dödsfallet skyndar han till Betania och kommer fram till graven. Det är en klippgrav med en stor sten framför ingången. (bilden är lite missvisande). Systrarna sörjer och den ena håller en duk för näsan, eftersom det är fyra dagar sedan han dött. Jesus ropar: Lasarus kom ut - och han kommer gående ut i sina bindlar! Här har Lasarus några bindlar som går från hjässan. Han har också ett präktigt helskägg. På latin står det under bilden. Per te fit Christer redivivus lasarus iste ... Genom dig Kristus blir denne Lasarus återupplivad ...
![]() |
s4ø. Jesus fastar i öknen och djävulen frestar ho- nom genom att be honom göra bröd av stenarna. Download |
![]() |
s4s. David har träffat Goliat med en sten i pannan och skall nu hugga av hans huvud. Download |
![]() |
s4v. Den rike mannen och Lasarus. Download |
Berättelsen finns i Lukas 16:e kapitel. Den rike mannen håller fest och två personer sitter vid bordet, som är uppdukat med bröd och bägare. Lazarus ligger under bordet och får bara smulorna som faller ner. En hund och slickar hans sår.
![]() |
s4n. Simson kämpar med lejonet. Download |
Den gammaltestamentliga berättelsen finns i Domareboken 16. Under bilden står det: Ut vis sampnis destruxit ora leonis... Således som Simsons kraft förstörde lejonets gap ...
![]() |
n1ø. Bebådelsen. Maria sitter i en länsstol och skriver, när ängeln Gabriel besöker henne. Download |
Ängeln hälsar Maria med följande ord: Ave gracia plena, dominus... Var hälsad, du högt benådade, Herren (är med dig). Maria svarar: Ecce ancilla domini fiat me ... Se jag är Herrens tjänarinna, ske mig (efter ditt ord).
![]() |
n1s. Marias besök hos Elisabet. Download |
Marias lovsång är en av de äldsta och vackraste texterna i nya testamentet. Den står i Lukasevangeliet 1:46-56. "Min själ prisar Herrens storhet och min ande jublar över Gud min frälsare. Han har vänt sin blick till sin ringa tjänarinna ..."
![]() |
n1v. Jesu födelse i stallet. Download |
Maria knäfaller inför Kristusbarnet, som ligger i en trågliknande krubba. Stallet är öppet så man ska se vad som händer. Åsnan och oxen finns på plats, liksom Josef som har lagat soppa. Detta är den sedvanliga framställningen i kalkmålningar av Jesu födelse. Att den är av ganska sent datum framgår av att Maria inte håller Jesusbarnet i famnen utan han har flyttat upp i krubban. Ännu senare målades Jesusbarnet på golvet, ofta i en strålglans.
![]() |
n1n. Omskärelsen finns berättad i Lukas 2. Download |
Översteprästen sitter med Jesusbarnet i knät, medan en tjänare räcker fram en kniv. De två kvinnorna är antagligen Jungfru Maria och hennes mor Anna. När den gamle Simeon ser Jesusbarnet stämmer han upp en lovsång: Nunc dimittis ... Herre, nu låter du din tjänare gå hem, i frid som du har lovat. Ty mina ögon har skådat frälsningen...
![]() |
n2ö. De tre vise männen. Download |
De vise männen lämnar gåvor till Jesusbarnet, som sitter i Marias knä. Josef håller sig i bakgrunden och har lagat mat i en gryta. Han har gjort sig resklar och dragit på sig en hätta. De tre kungarna överlämnar guld, rökelse och myrra. De är tecknade i olika åldrar och med varierande kläder. Enligt traditionen gick den yngste Baltsar sist och han har en enkel dräkt och saknar skägg. I mitten går Kasper med svart skägg och den äldste av dem, Melker har grånat skägg och faller på knä framför Jesus och räcker fram ett skrin med guld. Deras besök hos den heliga familjen firas på Trettondag Jul.
![]() |
n2s. Framställningen i templet. Download |
![]() |
n2v. Jesus som tolvårig i templet. Download |
Berättelsen i Lukasevangeliet 2:41-51 talar om att Jesus kom bort från Josef och Maria under en påskresa till Jerusalems tempel. Han återfanns i de lärdas krets och undervisade dem om skrifterna. På bilden sitter han på en trappliknande tron och den skriftlärde vid trappans fot gestikulerar under diskussionen, medan den andre pekar på texten i en bokrulle. Ett svärd pekar på Marias hjärta. Det antyder den smärta hon kände när Jesus kommit bort. Hon säger: Fili quid fecisti nobis sic ... Min som varför gjorde du detta mot oss. Josef är på resande fot med väska och luva.
![]() |
n2n. Jesu dop i floden Jordan. Download |
![]() |
n3ö. Barnamordet i Betlehem. Download |
Herodes den Store står till vänster. Han gav order om att alla "gossebarn" under två år i Betlehem skulle dödas. En kvinna sätter sig till motvärn. Texten säger: Isti pro christo mundo tolbuntur (tolluntur) ab isto ... Dessa bortryckas från världen i Kristi ställe. Den 28 december firas "Värnlösa barns dag" för att komma ihåg grymheterna i Betlehem.
![]() |
n3s. Legenden om skördeundret eller den själv- växande säden. Download |
Soldaterna kommer och frågar efter den flyende Jesusfamiljen. De kom här förbi, när jag sådde säden - säger bonden, och soldaterna vänder så tomhänta till baka. De visste inte att säden var sådd dagen innan och hade vuxit så hastigt att den nästa dag var klar till skörd. Legenden kommer från et apokryft (icke auktoriserat) evangelium.
![]() |
n3v. Flykten till Egypten. Download |
Josef går först med sin gryta och stav i handen. Maia och Jesusbarnet rider bakom honom. Berättelsen finns i Matteus 2:13-23 och i några apokryfer. Traditionen visar på ett flertal platser i Egypten, (bland annat Wadi El Natrun) där flyktingfamiljen uppehöll sig innan de vände tillbaka till sitt hemland, när förhållandena blivit bättre.
![]() |
n3n. Judas har hängt sig. Download |
Två djävlar drar själen ut ur kroppen på Judas. Som en parallell visas en förrädare från gamla testamentet: Joab som sticker kniven i ryggen på Abner. Under bilden står det: Alloquitur bland jobb hund perimitque nephnde ... Joab tilltalar honom vänskapligt och dräper honom svekfullt.
![]() |
n4ö. Abraham offrar Isak. Download |
![]() |
n4s. Två kvinnor sitter och skvallrar. En djävul skriver upp deras synd. Download |
![]() |
n4v. Själavägningen. Download |
Ärkeängeln Mikael väger två själar på domens våg. Några djävlar försöker tynga ner vågskålen till sin sida, men Maria, som har kungakronan på och Jesusbarnet i famnen, behöver bara röra vid vågen med ett finger, så tippar den nen till hennes sida.
![]() |
n4n. Abraham och Isak på väg till offret. Download |
Abraham går med käpp och har ett ljus för att tända offerbålet. Under bältet har han stuckit in ett svärd. Isak kommer efter honom och bär på ved till bålet. Ett lamm går också vid sidan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar